۱۳۸۹ خرداد ۲, یکشنبه

چگونه ایم؟


چگونه ایم؟
نکته اول؛ آیا میدانیم چه می کنیم؟
اگر انسان بداند چه کاری انجام می دهد، انگیزه ،تحرک ، ایمان و تلاش او در آن کار مضاعف خواهد شد.



نکته دوم چگونه باید باشیم؟
1-عالم، فکور، دارای روح تحقیق و علاقه مند به تحقیق و پژوهش،
2- شریف ، نجیب ، ،خیر خواه ، خوشدل ، و پاک نفس ،
3- خوشبين، داراى اعتماد به نفس، اميدوار و علاقه‌مند به كار و فعاليت
4- متدين، پارسا و پاكدامن


نکته سوم چگونه نباید باشیم؟
1-سطحى و بى‌علاقه‌ى به تعمق و بى‌علاقه‌ى به معلومات
2-شرير، بددل و بدخواه
3-نااميد، مأيوس و منزوى
4-لاابالى، بى‌اعتناى به ارزشهاى اخلاقى، بى‌اعتناى به تعاليم دينى


نکته چهارم جامعه به چه انسانهایی نیاز دارد؟
يك جامعه احتياج دارد به انسانهاى مؤمن، پرانگيزه، صبور، اميدوار، خوشبين، علاقه‌مند به منافع عمومى، علاقه‌مند به رسيدن به قله‌هاى كمال شخصى و جمعى، انسانهاى باابتكار، متفكر، اهل تحقيق، اهل پيشروى.
همچنین ؛ انسانهایی با انگیزه، احساس مسئولیت ، دارای امید ، روان به سوی میدان های عمل صالح ، برخوردار از روح دیانت و روحیه ی ابتکار ، زيرك، پرتلاش، اجتماعى، علاقه‌مند به مصالح جمع و جامعه


نکته پنجم عرصه هایی که متفکران اسلامی باید در آنها وارد شوند، کدامند؟
زمینه های سیاسی ، زمينه‌هاى فكرى. در زمينه‌ى پاسخ به سؤالهاى گوناگونى كه در آن دوره ذهن جوانهاى ما را به خود مشغول كرده است ، ارائه مفاهیم حقیقی دین در بسته بندی های جدید مناسب روز، عوامل عقب ماندگی دنیای اسلام را باید بشناسند و در نهایت فکر عمیق با اخلاص ،
"اخلاص معجزه گر است"
وقتی انسان براى خدا در راه قدم بگذارد، خدا به كار او بركت ميدهد؛ اينجور ميشود كه تلاش چند ده ساله‌ى آن مرد بزرگ، آن شهيد عزيز (استاد مرتضی مطهری)، براى جامعه مثل يك ذخيره‌ى تمام نشدنى باقى ميماند. اين كار برعهده‌ى ماست؛ همه‌ى ما در همه‌ى عرصه‌هاى گوناگون.


نکته ششم؛ ایران مرجع مسلم و متقن؛
همت ملت ايران بايد اين باشد كه به نقطه‌اى برسد كه همه‌ى رفتارهاى او، حركات او، محصولات فكرى او، در دنياى اسلام به صورت يك مرجع مسلّم و متقن، مورد مراجعه‌ى ملتها قرار بگيرد؛ اين مسئوليت تاريخى ملت ايران است. و اين راهى است كه به طور طبيعى در مقابل ماست؛ بايد اين راه را بدرستى طى كنيم؛ با اطمينان به نفس حركت كنيم؛ همه‌ى توان و ظرفيت انسانى و فكرى و استعدادى را كه خداى متعال در اين ملت به وديعه نهاده است، به ميدان بياوريم؛ آن وقت سرنوشت دنياى اسلام تغيير خواهد كرد و به تبع آن، سرنوشت دنيا تغيير خواهد كرد.

نکته هفتم؛ دنیا امروز در سراشیبی!
1-چه کسی متضرر است؟ ملت ها
2-دلیل سقوط؛ اخلاقيات در دنيا پامال شده
3-نشانه سقوط ؛ متفكران ملتها متوجه به اين ضايعه‌ى بزرگ هستند؛ رنج ميبرند، اظهار ميكنند؛ در كلمات آنها هست.


نکته هشتم ؛ اين سرنوشت هولناك را ميشود تغيير داد؛
قدم اول، آغاز تحول و این حرکت بزرگ از خودمان است و این مهم از تعلیم و تربیت آغاز می شود. وظيفه سنگين است، البته راه طولانى است، كار دشوار است؛ اما انتهاى راه، روشنائى و نورانيتِ داده شده‌ى از طرف پروردگار به چشم ميخورد؛ انسان اين را مى‌بيند. انتهاى راه، روشن است؛ افق روشن است؛ ميتوان اين راه را بخوبى طى كرد.


نکته نهم؛ دشمنی ها و تهدید ها؛
قدرتمندان به طور طبيعى در مقابل اين حركتها كه با منافع آنها سازگار نيست، صف‌آرائى ميكنند؛ اينها چيزهائى است كه براى هر ملتى كه در ميدان مبارزه‌ى عظيم حيات وارد ميشود، مورد ترقب است؛ انتظار آن ميرود.
اين تهديدهائى كه ميكنند، حرفهائى كه ميزنند، مخالفتهائى كه ميكنند، تجربه‌ى ملت ايران نشان داده است كه اين مخالفتها هيچ تأثيرى در كند كردن حركت ملت ندارد و ملت راه را خواهد رفت.


نکته دهم و آخر؛
مهم اين است كه هر كسى نقش خود را بداند؛ هر كسى در هر جا كه هست، بتواند آن وظيفه‌اى را كه به عهده‌ى اوست، درست بشناسد و آن را انجام دهد؛ خداوند متعال هم ان‌شاءاللَّه كمك خواهد كرد.

نکات ذکر شده برداشت شخصی بنده است از فرمایشات مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای در دیدار با معلمان سراسر کشور به مناسبت روز معلم .




نکات گفته شده از اهم مسایل مدیریت اسلامی هسند.و ویژگی های شخصیتی و اجتماعی مرد و زن مسلمان ایرانی هستند که باید در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و توسعه دیده شودند.
و هر کس باید در خودش بنگرد که تا کنون خودش را چگونه مدیریت کرده و ببیند با توجه به مسئولیت اجتماعی اش چه کرده ؟و چه باید بکند؟ من نگاه کنم ببینم خوش بین هستم یا بد بین؟ مقلد و ریزه خوار دیگرانم یا مبتکر؟ شریر و بد دل هستم یا خیر خواه و و نجیب؟ روح دینی دارم یا لاابالی ام؟ انسانی هستم با امید به آینده و افق های روشن یا انسانی مایوس و نا امید و تاریک بین؟ و خلاصه چگونه هستم که نباید و چگونه نیستم که باید؟

هیچ نظری موجود نیست: